Umowa najmu okazjonalnego – droga do skuteczniejszej ochrony praw właścicieli nieruchomości

Każdy stan faktyczny jest inny, w związku z czym powyższy wpis nie może stanowić porady prawnej w Państwa indywidualnej sprawie. Jeżeli chcieliby Państwo uzyskać pomoc prawną w zakresie problematyki  opisanej powyżej zapraszamy do kontaktu z kancelarią za pomocą formularza znajdującego się pod tym linkiem. Zasady wykorzystania informacji zawartych w powyższym artykule dostępne są pod tym linkiem.

W praktyce, w przypadku braku dobrowolnego opuszczenia lokalu przez lokatorów po zakończeniu trwania najmu, właściciel może wystąpić z pisemnym żądaniem opróżnienia nieruchomości, w którym należy oznaczyć najemcę, wskazać umowę najmu okazjonalnego oraz termin, nie krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia żądania, w którym najemca i osoby z nim zamieszkujące mają opróżnić lokal. Gdy zajmujący lokal nie zastosują się do przedmiotowego żądania, właściciel ma prawo złożenia do sądu wniosku o nadanie klauzuli wykonalności aktowi notarialnemu, który został sporządzony w toku zawierania umowy najmu okazjonalnego. Klauzula wykonalności w tym zakresie otwiera drogę do wykonania przez komornika eksmisji osób bezpodstawnie zajmujących lokal i jego odzyskania przez właściciela.

Po stronie właściciela nieruchomości, poza wymogiem uzyskania od najemcy dokumentów, o których mowa powyżej, istnieje obowiązek zgłoszenia najmu do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania w terminie 14 dni od zawarcia umowy. Brak realizacji tego obowiązku może skutkować utratą wszystkich uprawnień związanych z umową najmu okazjonalnego i w rezultacie powstanie „normalnego” najmu, ze wszystkimi mechanizmami zabezpieczającymi interes najemcy. Ponadto umowa najmu okazjonalnego musi być obligatoryjnie zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

Dzięki umowie najmu okazjonalnego właściciel lokalu nie musi przechodzi przez długotrwałe formalności sądowe w przypadku bezpodstawnego zajmowania jego mieszkania przez byłego najemcę. Co do zasady nie będą miały również zastosowania przepisy ochronne, które uniemożliwiają eksmisję lokatora w okresie od 1 listopada do 31 marca, uniemożliwiają eksmisję w stosunku do kobiet w ciąży, eksmisję w stosunku do małoletnich oraz przepisy ograniczające możliwość swobodnego regulowania czynszu przez właściciela nieruchomości. Nie znajdą również zastosowania przepisy związane z obowiązkiem dostarczenia lokalu socjalnego dla eksmitowanej osoby. Z tego względu umowa najmu okazjonalnego może okazać się adekwatnym środkiem prawnym do zabezpieczenia interesów właścicieli lokali mieszkalnych przed bezprawnym korzystaniem z ich własności.

Jednym z podstawowych zagrożeń dla właścicieli wynajmowanych mieszkań jest odmowa ich dobrowolnego opuszczenia przez najemcę po zakończeniu trwania umowy. W takiej sytuacji, aby odzyskać swoją własność właściciel musi przejść przez długotrwały proces sądowy oraz sprostać szeregowi wymogów prawnych, które ochraniają potrzeby mieszkaniowe nierzetelnego lokatora.

Remiedium na powyższy problem może okazać się umowa najmu okazjonalnego. Na jej podstawie, tak jak przy "zwykłym" najmie, najemcy udostępniany jest odpłatnie lokal mieszkalny do używania. Najważniejszą z punktu widzenia interesu wynajmującego cechą szczególną umowy najmu okazjonalnego jest obowiązek załączenia do niej oświadczenia najemcy w formie aktu notarialnego, w którym najemca poddaje się dobrowolnie egzekucji w zakresie eksmisji z nieruchomości. Co więcej, najemca ma obowiązek wskazać inny lokal, w którym będzie mógł zamieszkać w przypadku wykonania eksmisji oraz zgodę właściciela tego lokalu na przyjęcie eksmitowanego. W konsekwencji wynajmujący może w relatywnie krótkim czasie doprowadzić do odzyskania lokalu mieszkalnego od natarczywego lokatora, bez konieczności przeprowadzania długotrwałego postępowania sądowego.

pomoc prawna | zadłużenie |pomoc prawna | zadłużenie |pomoc prawna | zadłużenie |

Polityka prywatności znajduje się pod tym linkiem

pomoc prawna | zadłużenie |