Każdy stan faktyczny jest inny, w związku z czym powyższy wpis nie może stanowić porady prawnej w Państwa indywidualnej sprawie. Jeżeli chcieliby Państwo uzyskać pomoc prawną w zakresie problematyki  opisanej powyżej zapraszamy do kontaktu z kancelarią za pomocą formularza znajdującego się pod tym linkiem. Zasady wykorzystania informacji zawartych w powyższym artykule dostępne są pod tym linkiem.

NDA, czyli umowa o zachowaniu poufności. Czym jest, jakie są jej istotne elementy i kiedy należy rozważyć jej zawarcie?

Non Disclosure Agreement (NDA) czyli tzw. umowa o zachowaniu poufności jest kontraktem na podstawie którego strona zobowiązuje się do zachowania w tajemnicy przekazanych jej informacji. Informacje mające podlegać zabezpieczeniu mają zazwyczaj szczególną wartość biznesową, a ich ujawnienie jest nieuniknione np. dla nawiązania określonego rodzaju współpracy.

NDA może być zawarta jako umowa samoistna, np. w związku z koniecznością przeprowadzenia negocjacji lub przygotowań mających doprowadzić do zawarcia umowy innego rodzaju lub stanowić część umowy zasadniczej, np. umowy o współpracę gospodarczą.

Każdorazowo umowa o zachowanie poufności powinna precyzyjnie określać zakres informacji, które podlegają ochronie. Najczęściej są to informacje o charakterze handlowym, technologicznym, prawnym, finansowym, koncepcje biznesowe, strategie marketingowe, a także inne podsiadające wartość gospodarczą. Szczegółowe określenie wskazanego katalogu jest skomplikowanym procesem z uwagi na niematerialny i w pewnym sensie szeroki zakres definicyjny informacji. Jest to jednak jeden z najważniejszym elementów umowy, bowiem determinuje on, czy dana informacja jest chroniona, czy nie. Dobrze sporządzona klauzula definiująca jakie informacje objęte są obowiązkiem zachowania poufności powinna umożliwić każdorazowe i definitywne stwierdzenie, że określona informacja jest lub nie jest objęta tajemnicą.

Kolejnym istotnym elementem umowy NDA jest określenie do jakiego zachowania w związku z dysponowaniem informacjami poufnymi zobowiązuje się strona. Standardowym jest zobowiązanie się strony do zachowania w tajemnicy informacji i nieujawniania ich osobom trzecim. Umowa może szczegółowo określać w jaki sposób strona może dysponować wskazanymi informacjami, np. wyłącznie w celu przeprowadzenia określonych negocjacji lub z zakazem wykorzystania ich we własnej działalności gospodarczej.

Istotnym elementem umowy o zachowanie poufności jest zdefiniowanie sankcji jaka spotka stronę w przypadku naruszenia zakazu ujawniania lub określonego wykorzystania informacji objętych tajemnicą. Najpowszechniejszym sposobem zabezpieczenia wykonania umowy jest zastrzeżenie kary umownej. Uprawnia to przekazującego informacje do żądania od strony naruszającej umowę zapłaty określonej kwoty pieniężnej bez konieczności wykazywania, czy naruszenie umowy spowodowało jakąkolwiek szkodę. Klauzula kary umownej oraz jej wysokość stanowi istotny element „odstraszania” przed nieuprawnionym wykorzystaniem informacji.

NDA, co do zasady, powinna być zawarta na czas określony. Wynika to z faktu, że umowa na czas nieokreślony może być rozwiązana przez strony za wypowiedzeniem. Dodatkowo trudno jest założyć, że informacje objęte ochroną będą bezterminowo istotne dla podmiotu zainteresowanego ich zabezpieczeniem.

Dla skutecznego zawarcia umowy o zachowanie poufności nie została zastrzeżona żadna forma. Bez względu na powyższe każdorazowo powinna być ona jednak zawierana w formie pisemnej. Taka forma daje możliwość precyzyjnego określenia jej przedmiotu i późniejszego skutecznego dochodzenia przed sądem roszczeń z niej wynikających.

Zawarcie umowy o zachowaniu poufności jest uzasadnione w każdym przypadku, gdy dochodzi do przekazania innemu podmiotowi informacji, które mogą okazać się wartościowe z punktu widzenia prowadzonej działalności. Umowa taka daje bowiem podstawę do bezpiecznego wyjawienia tajemnicy przed osobami trzecimi. Jest to szczególnie istotne w przypadku podmiotów, które działają na rynku cechującym się wysoką konkurencyjnością.

pomoc prawna | zadłużenie |pomoc prawna | zadłużenie |pomoc prawna | zadłużenie |

Polityka prywatności znajduje się pod tym linkiem

pomoc prawna | zadłużenie |